Οι ταινίες με την υποστήριξη του ΕΚΚΟΜΕΔ στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης - ΕΚΚΟΜΕΔ

ΕΚΚΟΜΕΔ

Οι ταινίες με την υποστήριξη του ΕΚΚΟΜΕΔ στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Οι ταινίες με την υποστήριξη του ΕΚΚΟΜΕΔ στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

  • από

Η παρουσία της ελληνικής ταινίας, των δημιουργών και των παραγωγών της στο φετινό Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης αποτέλεσε κεντρικό άξονα ενδιαφέροντος για κοινό και επαγγελματίες τόσο στις αίθουσες προβολής με τις ολοκληρωμένες ταινίες, όσο και στην Αγορά του Φεστιβάλ με τα project που παρουσιάζονται εκεί και είναι σε φάση προετοιμασίας.

Στατιστικά, η παρουσία του ΕΚΚΟΜΕΔ, μέσω των ελληνικών ταινιών που έχουν ενταχθεί σε επιλεκτικά χρηματοδοτικά ή άλλα προγράμματα της  Γενικής Διεύθυνσης Ελληνικού Κινηματογράφου, αποτυπώνεται ως ακολούθως:

  • Επτά (7) από τις εννέα (9) ελληνικές ταινίες που συμμετείχαν στα τρία (3) διεθνή διαγωνιστικά προγράμματα του Φεστιβάλ υποστηρίχθηκαν από το ΕΚΚΟΜΕΔ.
  • Στο γενικό σύνολο, από τις 32 μεγάλου μήκους ελληνικές ταινίες που προβλήθηκαν, με 29 από αυτές σε πρώτη προβολή, οι 22 υλοποιήθηκαν με την ενίσχυση των επιλεκτικών προγραμμάτων του ΕΚΚΟΜΕΔ, με έξι (6) από αυτές να έχουν υποστηριχθεί από τα ειδικά προγράμματα του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.
  • Πέντε (5) από αυτές τονίζουν ιδιαιτέρως την εξωστρέφεια του φορέα, καθώς εντάχθηκαν στα προγράμματα Μειοψηφικής Συμπαραγωγής (2) και Co-production window (3) – το τελευταίο από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.
  • Η συμμετοχή των γυναικών επαγγελματιών στις 22 αυτές ταινίες δείχνει τη συνέπεια με την οποία εργάζεται το ΕΚΚΟΜΕΔ προς αυτή την κατεύθυνση:
    • Επτά (7) γυναίκες σκηνοθέτιδες υπογράφουν ισάριθμες ταινίες,
    • Ενώ οκτώ (8) γυναίκες εμφανίζονται ως παραγωγοί.
  • Περίπου το 1/3 των ελληνικών ταινιών με την υποστήριξη του φορέα που έκαναν πρεμιέρα στο Φεστιβάλ, είναι έργα πρωτοεμφανιζομένων σκηνοθετών ή σκηνοθετιδών. Συγκεκριμένα:
    • Έξι (6) ταινίες ταινίες αποτέλεσαν σκηνοθετικό ντεμπούτο,
    • Έξι (6) επίσης ήταν δεύτερη ταινία σκηνοθέτη ή σκηνοθέτιδος.
  • Ως γενικότερη εκτίμηση, ο δυναμισμός της ελληνικής ταινίας φέτος αποτυπώθηκε και στα βραβεία και τις μνείες που συγκέντρωσαν οι ταινίες που ενισχύθηκαν από το ΕΚΚΟΜΕΔ σε διάφορες κατηγορίες («Αρκουδότρυπα» 7 στο σύνολο, «Πολύ κοριτσίστικο όνομα το Πάττυ» 4, «Life in a Beat» 3, «Beachcomber» και «Ο Θεός δεν θα βοηθήσει» από 2 και από 1 «Gorgona», «Άπειρη γη», «Maysoon» και «Πρώτα δόντια»).
  • Ο φορέας συνέβαλε, επίσης, στη ψηφιοποίηση δύο (2) ταινιών του αναδρομικού αφιερώματος στον Γιώργο Τσεμπερόπουλο, αλλά και στην καθολική προσβασιμότητα άλλων δύο κινηματογραφικών έργων του ιδίου.

Επισημάνσεις

Εστιάζοντας πιο συγκεκριμένα στα προγράμματα του Φεστιβάλ, έχουν ενδιαφέρον ως αντικείμενο διερεύνησης και εκτενέστερης συζήτησης οι περιπτώσεις των ταινιών που υποστηρίχθηκαν από το ΕΚΚΟΜΕΔ, όπως οι ακόλουθες:

  • Το «Gorgona, το «Μικρός ανθρωποφάγος», το «Τόμος 7», αποτυπώνουν η κάθε μία με διαφορετικό τρόπο μια ισχυρή τάση του σύγχρονου ελληνικού σινεμά προς το κινηματογραφικό είδος του φανταστικού και προς το θρίλερ.
  • Το «Πολύ κοριτσίστικο όνομα το Πάττυ» (η θεματική του θυμίζει αληθινά περιστατικά, όπως αυτά των αποκαλύψεων του me too στον χώρο του αθλητισμού), όπως και η κωμωδία «Δεξιώσεις», φέρνουν στο προσκήνιο το αίτημα της εμπορικότητας της ελληνικής ταινία, αλλά και της σύνδεσής της με την ελληνική πραγματικότητα, με αφηγηματικούς όρους καθαρά κινηματογραφικούς.
  • Το «Life in a Beat» προστίθεται σε ένα μικρό, για την ώρα, κατάλογο ταινιών των τελευταίων χρόνων, οι οποίες επαναφέρουν στο προσκήνιο το «τραύμα της οικογένειας» (κυρίαρχη θεματική της weird περιόδου της σύγχρονης ελληνικής ταινίας) με όρους ρεαλιστικού κοινωνικού σινεμά και με ήρωες ανθρώπους της διπλανής πόρτας που αναπτύσσονται σε ολοκληρωμένους χαρακτήρες που κινούν τη δράση.
  • Η ελληνική ταινία συνεχίζει να μας εκπλήσσει ευχάριστα σαν ένα ορθάνοικτο παράθυρο με θέα το ευρύτερο καλλιτεχνικό οικοσύστημα της χώρας και το ανθρώπινο δυναμικό του. Για παράδειγμα σε ό,τι αφορά τις ερμηνείες, αρκετές παραγωγές στηρίζονται σε μεγάλο βαθμό στις ερμηνείες των πρωταγωνιστριών και των πρωταγωνιστών τους, όπως η Ελίνα Τσιορμπατζή  στο «Life in a Beat», η Χαρά Κυριαζή στην «Αρκουδότρυπα» ή ο Αλέξανδρος Νταβρής στην «Άπειρη γη» – ερμηνείες που αναγνωρίστηκαν στην πλειονότητά τους με αντίστοιχες βραβεύσεις.
  • Η θηλυκότητα είχε τον κεντρικό ρόλο στην ανάπτυξη μεγάλου αριθμού κινηματογραφικών αφηγήσεων – αφηγήσεων τόσο διαφορετικών μεταξύ τους, όσο και στέρεα αναπτυγμένων γύρω από το γυναικείο στοιχείο. Εκτός από τις παραπάνω ταινίες, οι γυναίκες και οι θηλυκότητες οδηγούσαν την αφήγηση στο «Gorgona», στο «Maysoon», στο «O Θεός δεν θα βοηθήσει», στη «Μάχη», στο «Πολύ κοριτσίστικο όνομα το Πάττυ», στο «Μαρισέλ», στο «Maya & Samar» και αλλού.
  • Οι ελληνικές παραγωγές δείχνουν να βαδίζουν για άλλη μία φορά στην κατάκτηση νέων αισθητικών στόχων και αξιοποίησης των locations στα οποία γυρίζονται, όπως στη «Gorgona».
  • Η ανάπτυξη τομών στις θεματικές όπως αυτές ανάμεσα στη συμπερίληψη και την ελληνική ιστορία στο «Μάχη» ή ανάμεσα στους κάθε είδους «ξένους» και στις κυρίαρχες ομάδες, όπως στο «Μαρισέλ», επαναφέρουν, ανανεώνοντάς την ταυτόχρονα, μία πιο κλασική αφήγηση.

Στις μειοψηφικές συμπαραγωγές, το ελληνικό στοιχείο όχι μόνον στην παραγωγή αλλά και στην καλλιτεχνική συμμετοχή, αρχίζει να φέρνει το ελληνικό στοιχείο της διασποράς ενεργά στο προσκήνιο με πολύ στέρεες αφηγήσεις, όπως στην περίπτωση της «Maysoon».

Δείτε περισσότερα εδώ

Κοινοποιήστε την Ανάρτηση